Dodgeball-spel? Roligare än filmen?


Spökboll är en sådan där idrottsaktivitet som jag ofta såg som en av de roligaste. Nu var det i och för sig över fem år sedan jag senast hade skolidrott, men jag minns så väl att det var ”fest” de gånger de vankades spökboll.

Det engelska uttrycket för spökboll är ”dodgeball”. I och för sig så är det något felaktigt eftersom reglerna skiljer sig en del mellan de båda. I ”dodgeball” finns inga spöken som går över på motståndarnas sida. Istället åker man ut om man blir träffad, och det finns inga löjliga regler om att man inte får kasta i ansiktet på någon. Jag har inte lyckats hitta några bra dodgeball-spel online, men om ni har några förslag så är ni välkomna att kommentera det här inlägget!

Anledningen till att jag kom på tanken var att jag faktiskt först igår kom mig för att se komedifilmen från 2004 med Vince Vaughn och Ben Stiller. Min idrottslärare, vill jag minnas, såg den på bio och tyckte att det var bland det roligaste hon sett, medan några klasskompisar var något mer tveksamma. Min egen åsikt blev i alla fall tveklöst att det är en av de absolut tråkigaste komedier jag har sett. På år och dar, verkligen. Och troligtvis är det för att man inte kan upprepa ”dodgeball-i-huvudet-aj-ont”-skämtet hur många gånger som helst. Filmen i övrigt var nämligen ett sant lågvattenmärke.

Inga kommentarer: