Sällskapsspel masstillverkas ännu?

Jag vill ha diskussion på spelbloggen Gratis spel. Anledningen är att jag precis hade en dröm om sällskapsspel, eller så kallade board games. Det var över huvud taget en mycket märklig dröm men vad som hände var att jag kom in i ett bibliotek som hade sällskapsspel istället för böcker. Överallt satt folk och spelade Monopol, Trivial Pursuit, Risk osv. (även om folket till största del bestod av tomtenissar med alvöron).

Numera kan även sällskapsspel spelas online - det finns stora utbud av board games. Har de blivit större online än på bordet? Jag har hört att man många upplever att sällskapsspelen liksom blir snabbare och mer intressanta på en dator.

Anledningen till att jag gärna vill ha en liten debatt är att jag själv numera nästan aldrig spelar sällskapsspel, till skillnad från när jag var liten då jag spelade varje vecka. Likväl ser jag stora hyllor av sällskapsspel i affärerna precis som förr i tiden.

Är det aktuellt med att återuppliva intresset för sällskapsspel genom att införskaffa ett i julklapp till någon?

Inga kommentarer: