Lego Racers - ah en sådan nostalgi

Lego Racers, ett bilspel där man fick bygga sin egen maskin och sedan tävla på olika banor, blev ett av mina tidigaste favoritspel. Det var visserligen ett mindre avancerat dataspel (inte gratis), men ibland måste jag få ta tillfället i akt att minnas varför jag kom in i spelbranschen.


Först byggde man sin egen bil, och sedan fick man sig en kaxig kommentar i ansiktet från banans mästare, som man sedan gjorde allt för att slå. Man fångade upp olika legoklossar som hade en del lustiga funktioner i sig.

Den gula gjorde att man kunde släppa ifrån sig olja så att bakomvarande bilar sladdade.
Den röda gjorde att man erhöll förmågan att skjuta någon sorts kanonkula på framförvarande bil
Den blå gjorde en immun mot andra bilars attacker
Den gröna gav en superfart, och man kunde glida förbi sina motståndare med tre gånger så hög fart som utan grön kloss.

Lego Racers var populärt och hur kul som helst där i början av 2000-talet. Nu avfärdar väl den yngre generationen spelet för att det har dålig grafik och skrattretande effekter, men jag minns nog hur mycket glädje det skänkte mig. Länge leve Lego Racers!

Inga kommentarer: