Slumdog Millionaire - 8 Oscar för feelgood-filmen

Ett fortfarande oavklarat kapitel i mitt liv är det då jag ser på åttafaldigt Oscarsbelönade långfilmen Slumdog Millionaire. Hur som helst har jag förstått att det rör sig om någon gatupojke som får delta i Indiens Vem vill bli miljonär, och lyckas onaturligt bra. Under kategorin kunskapsspel hittar ni för övrigt ett miljonär-spel om inte två.

Ett av de frästa skälen till att jag bör se filmen är mitt stora musikintresse och då i synnerhet för filmmusik. Två av filmens åtta Oscar var för bästa orginalmusik/sång, och musikgenren är förmodligen lite indisk och relativt okänd för mig, varför det torde vara ännu mer intressant att se vad som anses bra där.

Svenska recensenter har varit ganska negativa trots alla dessa priser. De tenderar ju vara lite Bollywood-fientliga, och det kanske finns lite Bollywood-feeling i filmen. Vad vet jag? Som sagt, kapitlet är inte läst ännu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: