Ceteris Paribus - gör det enkelt för dig!

När jag har mycket att göra, t.ex. en massa skolarbete, brukar jag alltid ta den enkla vägen - spela gratisspel istället. Ikväll har jag emellertid läst lite ekonomi inför ett prov som inträffar imorgon, och jag stötte på uttrycket "Ceteris Paribus" som jag verkligen fäst mig vid. Detta uttryck tillämpas bland annat när man tolkar pris-efterfrågan diagram och sådana saker, och betyder kort och gott att tolkningen ska göras utan att några som helst andra faktorer förändras, även om det i verkligheten finns flera av dem. Jätteenkelt blir det om man följer den filosofin!

Tyvärr har det inte blivit några flygspel idag som jag hoppats på - får förverkliga mina högtflygande drömmar imorgon istället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: