Dags att ta studenten - spelidé

Imorgon är det dags för skribenten på Gratis spel att ta studenten. En milstolpe som förhoppningsvis (och troligtvis) innebär betydligt mer tillgänglig tid för att blogga om spel. När jag sitter och tittar på min tilltänkta utstyrsel för morgondagen kommer jag helt osökt att tänka på en ny spelidé (kanske dags för mig att lära mig att faktiskt göra något av alla dessa idéer snart).

Planen är att bära en helt ny och skinande svart kostym, en läcker ljusblå skjorta, och en elegant mörkblå slips. Dessvärre ingår ett plagg som väl inte direkt stod på min önskelista - studentmössan. Studentmössan är något som sammankopplas med fest, firande och glädje, men det går inte att komma ifrån att den inte är snygg. Särskilt inte om man som jag på absolut inga sätt klär i någon som helst sorts huvudbonad.

Spelidén har därför sättningen student-skolgård, där massvis av studenter springer ut för att välkomnas av släktingar med plakat och blommor. Spelaren gestaltar en busunge som försätt sig själv med en slangbössa. Målet är att skjuta av så många studenter som möjligt de fula studentmössorna, och det blir minuspoäng om man träffar en student i huvudet eller någon annanstans på kroppen.

Efter tio träffar kan man uppgradera sin slangbössa till en kulspruta så att man lättare kan skjuta ner fler studentmössor samtidigt. Sen om man lyckas klara 30 får man uppgraderas till en svårare sättning - studentflaket - varpå man går till studentfesten där mörkret och studenternas berusade rörelseschema försvårar utmaningen.

Vad tror ni om det?

Inga kommentarer: