För att återgå till nostalgisk CD-rom

Ja det finns mycket att säga om barndomen och vad den erbjöd. Jag som är tidig nittiotalist växte ändå upp med dator- och internetrevolutionen, även om vi i familjen inte skaffade bredband förrän år 2003 (har jag för mig). CD-rom-spelen minns jag dock som en viktig och mycket stimulerande del av barndomen. För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg om de tidigaste Harry Potter-dataspelen. Nu när långfilmen har haft premiär byter jag inriktning och lämnar för Disney.


Peter Pan i landet Ingenstans var ett spel som kanske var ännu roligare än Harry Potter och de vises sten. Jag minns bland annat så väl hur väl integrerad musiken var, och hur spännande det var att kunna flyga. Peter Pan-spelet är dessutom mer i enlighet med bloggens tema under de senaste veckorna än Harry Potter - Peter Pan har ju förmågan att kunna flyga (allt som behövs är lite älvguldsstoft!)

Jag har för mig att den svåraste banan (och det fanns många svåra banor) var en som involverade krokodilen Tick-tack, men av någon anledning kommer jag inte ihåg någon utmaning som involverade Kapten Krok. Det känns ju lite annorlunda eftersom Krok är ärkefienden. Jag får nog ta mig en titt på det där spelet en gång till (jag såg det faktiskt i en låda för inte så länge sedan, men det kan också ha varit något helt annat).

Disney och alla Disneys figurer kan man inte annat än beundra. Jag tror på magi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: